torsdag 14. januar 2010

Glede seg 2010 (del 3)

Årets første Nova Noir sending er over. Den ble sendt i dag kl 10.00 og det aller første som ble snakket om var noe av det vi gleder oss til dette året. Om du ikke fikk hørt sendingen er det reprise i morgen kl 08.00. Det ble nevnt tre filmer på begynnelsen:

1. The Road
2. My son, my son, What have ye done?
3. The Expendables

Disse tre er verdige kanditater til hva man kan glede seg til dette året. I "My son, My son..." spiller Willem Dafoe som er en av vår tids absolut beste skuespillere, Chloe Sevigny som dukker opp i gode filmer både her og der og ikke minst Mr. Intense-Face Michael Shannon er med han også noe som gjør at jeg kommer til poenget mitt. Michael Shannon skal ikke bare være med i Golder og Herzog's "My Son, My Son..." dette året. Han kommer også på skjermen i Jonah Hex.
For dere som ikke vet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonah_Hex

....for dere som ikke gidder å lese wikipedia-siden så er Jonah Hex en av tegneserie-verden's beste antihelter. Til og med jeg som ikke liker western for en femmer rangerer han helt der oppe sammen med Jeremiah, Spawn, Morpheus, Spider Jerusalem, Billy Butcher OSV



og nå kommer han åltså på film. Det er en glede for meg at det ikke lenger er de største og mest klissete heltene fra Marvel som det blir laget film av når det gjelder "de tegnede". Jonah Hex er en dritkul tegneserie og det ser ut som den kan rive som film også. I tilleg til Michael Shannon så spiller Josh Brolin hovedrollen og John Malkovich spiller drittsekken Quentin Turnbull. Begge disse er solide skuespillere og er i min mening godt castet for tiden de skal skildre.

Der hvor prosjektet drar litt vestover (mot hollywood) er i Megan Fox som skal spille en "trigger-happy" prostituert og faktumet at regissøren er Jimmy Hayward. Megan Fox er pen hun, ingen som diskuterer det. Men det er ikke snakk om i alle himlens helvetter at det fantes en "trigger-happy" babe som solgte kroppen sin på den tiden som så ut som henne. Det kommer bare til å bli teit. Ja jeg vet at filmen skal omhandle voodoo og alskens annet usansynlig; men jeg tror mer på voodoo en jeg tror på Megan Fox. Litt lignende Sherlock Homes tidligere i år. Dessutten så er ikke Megan Fox den jeg ville valgt om jeg skulle skildre miljøet som Jonah Hex beveger seg i. Den andre faktoren Jimmy Hayward skurrer litt på grunn av dette



Den eneste filmen Jimmy Hayward har reggisert tidligere er Horton Hears a Who. Ta meg ikke feil altså, Horton er en av de beste og morsomste animerte filmene noensinne. Men den er en laaaaaaang vei unna det Jonah Hex forhåpentligvis skal bli; dark, gritty, real, unreal, awesome!

Det finnes ingen trailer for Jonah Hex enda, men på youtube finnes det alltid en fjomp som prøver å lure deg.....denne gangen var det ganske morsomt faktisk. Fra Three Amigos:



Expendables bruker jeg ikke noe mer tid på, siden vi har snakket om den før både her og der, men sjekk den ut og legg merke til rollelista.

Den tredje filmen som ble snakket om i begynnelsen av programmet var det the Road . Dette er ikke en vilken som helst film, den har nemlig blitt omtalt som en revulosjon i post-apokalytisk film. Filmen er basert på bestselgeren med samme navn skrevet av Cormac McCarthy som også har skrevet boka som ble til No Country for Old Men. Boka har vært en stor suksess og vunnet mange priser, og med Viggo Mortensen som faren og John Hillcoat som regisør kan dette bli suksess nummer to. John Hillcoat har et kult navn og regiserte The Proposition som er en god pekepinn på godt arbeid.

Filmen har norgespremiere under Tromsø Internasjonale Filmfestival nå på mandag (18.01.10) (lucky bastards!) hvor den er beskrevet som "filmen som er så bra at man ikke klarer å se den mer enn en gang". Post-apokalyptiske visjoner fascinerer meg og denne traileren gir gode vibber for filmen som kommer til resten av oss 19.02.10:



Jeg håper den blir en slags 28 Days Later uten zombiene....jeg får frysninger av å tenke på det!

Det ble nevnt tre filmer på slutten av sendingen.

1. Shutter Island
2. Inception
3. High School (Adrien brody skal spille Psycho Ed...jeeeeee)

Disse kommer vi tilbake til iløpet av 2010. Hvordan? Hør på NOVA NOIR Torsdager kl 10.00 og reprise 08.00 på fredager!

Gøte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar