mandag 4. januar 2010

Glede seg 2010

Nytt tiår, nytt år, ny Doctor. Jeg gleder meg til dette filmåret!
Det er masse spennende som skal skje.

Den første og mest åpenlyse er kanskje Alice in Wonderland. Laget av Tim Burton og med navn som Johnny Depp, Helena Bonham Carter og Anne Hathaway er dette allerede noe å glede seg til. Men om man ser litt nærmere på rollelisten så dukker det opp overraskende mange andre navn vi kjenner og elsker fra før, særlig for oss som har de britiske øyer et spesielt sted i hjertet. Christopher Lee er The Jabberwock, Michael Sheen er The White Rabbit, Alan Rickmann er The Caterpillar og hipp hipp hurra Matt Lucas fra Little Britain spiller Tweedledee og Tweedledum. Dette er rollelista fra drømmene! Selve Alice spilles av relativt ukjente Mia Wasikowska fra Australia og som andre senere store navn fra down under har også hun vært med på den beste krokodillefilmen noensinne; nemlig Rouge fra 2007. Etter 3D magien til James Cameron blir det også spennende å se hvordan Tim Burton vil velge å bruke denne nye faktoren i film. Det er i hvert fall ingen tvil om at Nova Noir som helhet og meg personlig gleder oss/meg til denne filmen.


I samme tidsperiode som Alice er det flere andre filmer å glede seg til; Tomme Tønner, Casa Negra, The Princess and the Frog, Whip It, Where the Wild Things Are, Micmacs, Mikkel Rev og 9 er bare noen og jeg kunne fokusert på hver enkelt av dem. Men jeg vil hoppe litt i tid og snakke om det som jeg kanskje gleder meg mest til. Du tror kanskje det er Predator med Adrien Brody eller Iron Man 2 med Rourke som skurken men akk nei det er Tron Legacy som har fått pulsen min til å øke mest. Se for deg Tron med 25 års CGI utvilkling i baken. Se for deg Tron fra 1982 i 3D. Og selv om det har gått mange mange år så er Jeff Bridges fortsatt med. I dette legendariske universet har han fått med seg Michael Sheen og et par pene damer. Det er en haug av filmer som har ”potensiale” som i større eller mindre grad blir innfridd, Tron Legacy har et enormt potensiale så da er det bare å vente å se. Det som er litt fishy med dette er regissøren Joseph Kosinski. Denne mannen er totalt ukjent. Han har ikke laget en eneste spillefilm før og så får han denne store jobben. Det han i midlertidig har gjort er å lage noen reklamefilmer som snudde min skepsis i hvert fall littegrann. Bare se på dette:



Jävlar så kult dette kan bli.

Jeg skal komme tilbake med mer godsaker å glede seg til i tiden fremover, men enn så lenge begynner Tomme Tønner, Menn som Stirrer på Geiter, Polytechnique og Pelle Politibil denne uken. Kos dere!

Gøte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar