søndag 13. desember 2009

Usmans tiårets topp-fem-filmer

En god film for meg er en film som sluker meg inn i det universet den skaper. Og for å få til det må rolleprestasjoner være interessante og historien må ha en enorm drivkraft. Med interessante mener jeg nødvendigvis ikke Oscar-verdig karakterformidling, men alt fra morsom, sær, genial, tragisk til mystisk. Og historien kan være alt fra to mus på jakt etter en ostebit eller en krigsfilm satt i 2. Verdenskrig, så lenge filmen drar meg inn i dens verden. Jeg må bare legge til at jeg elsker filmer med en uforutsett slutt, men det er ingen nødvendighet for å være en god film i mine øyne. Let’s start:

5. Blood Diamond (Edward Zwick, 2006)
Det jeg elsket med denne filmen var at den viste hvordan livet i Afrika er for den sivile befolkningen. Du forstår hva afrikanere på forskjellige veldedighetsreklamer føler, og hvordan de har det, etter å ha sett denne filmen. Den viser hvor mye jævelskap det ligger bak en ”skitten” diamant. Filmen er selvfølgelig ikke dokumentarisk. Action, følelser, sterke rolleprestasjoner (DiCaprio!), en gripende historie og en rørende slutt får meg til å leve inn i filmen.

4. K-PAX (Iain Softley, 2005)

Kevin Spacey spiller en mann som sier at han er fra planeten ”K-Pax”. Hele filmen er knallgod og fornøyelig å se på fordi Spacey går under huden på karakteren sin og får denne utenomjordiske, menneskelignende mannen til å virke troverdig. Jeff Bridges spiller en psykiater som får i oppgave å gjøre Prot, som karakteren til Spacey heter, frisk igjen. Men psykiateren begynner å bli like overbevist som seeren, på at Prot er utenomjordisk. Du vil krangle med deg selv om hva du skal tro på. Akkurat som psykiateren. Denne vitenskapelige troen versus den overtroiske troen som alle mennesker er opptatt av, ledes av frustrasjon, glede og spenning gjennom filmen. Det var akkurat det som gjorde at jeg falt for K-Pax.

3. Snatch (Guy Ritchie, 2000)

Denne filmen har alle ingrediensene som får meg til å like en film. En haug med interessante rolletolkninger (spesielt Brad Pitt), en simpel, men engasjerende handling som fengsler (alle er ute etter den samme diamanten) og en fullstendig uforutsigbar og overraskende slutt (vel, den må du se filmen for :-) ). Morsomme one-liners, hysteriske situasjoner og et par komplette idioter gjør denne filmen til en av de beste komediene jeg har sett dette tiåret. Da må jeg også slenge på at denne filmen er en av de kuleste filmene jeg har sett. Merk: Kuleste.

2. A Beautiful Mind (Ron Howard, 2001)
En av grunnene til at jeg virkelig tok denne filmen til mitt hjerte var fordi jeg ikke visste noe som helst om denne filmen før jeg så den. Vi følger livet til matematikeren, John Nash, mesterlig spilt av Russell Crowe. Alt fra hans selvoppdagelse om sitt skjulte talent, til hans dramatiske utvikling i livet er veldig engasjerende. Dette er Russell Crowes beste rolleprestasjon dette tiåret, mener jeg. Filmen i seg selv er engasjerende når Nash foran øynene på deg blir mer og mer sårbar for sykdommen som han har. Hans vilje til å leve og hans hustrus støtte gjennom de kjipeste dagene i deres liv vil gi deg klump i halsen. Når jeg ble klar over at John Nash faktisk var en mann som var like ekte som deg og meg, ble filmen raskt en av mine favoritter. Selvom den mest spennende delen i filmen er fiksjon (eller høyt overdrevet av det virkelige), var det nettopp den delen som fikk meg til å elske denne filmen i utgangspunktet.

1. Lagaan (Ashutosh Gowariker, 2001)

Lagaan, som på norsk har fått navnet "Helter i opprør", er en Bollywood-film med alle elementer som filmer fra India har. Dans, sang (herlig musikk av oscar-vinneren A. R. Rahman), kjærlighetshistorie og en ”villain”. Men ikke et eneste sekund blir alt dette klisjé. Det er akkurat derfor Lagaan er en film du må se hvis du vil gi Bollywood en sjanse. Du kommer ikke til å bli skuffet. En klassisk David vs Goliath story satt i et episk drama under briternes herredømme. Du blir godt kjent med innbyggerne i landsbyen og føler med dem når de frustrerer over og bekymrer seg for sine harde levekår. Kampen mellom de snille og de onde skjer på en cricketbane. Og du får en ”training sequence” på indisk vis. Det er herlig. Min favorittskuespiller Aamir Khan har hovedrollen i denne filmen, og denne filmen var også hans første filmproduksjon. Filmen ble nominert til Oscar for beste utenlandske film. Filmen vil engasjere deg på en måte som du aldri har blitt før. Du vil føle den hete varmen og lukte eksotisk krydder der du sitter i godstolen. Så velutført og godt fortalt er Lagaan. Uansett hvor mye jeg skriver om Lagaan er det ikke nok. Den må oppleves.

Kommenter gjerne om du har noe å si på min liste, mine tolkninger av filmene, hvis du vil legge til noe, om du lurer på noe angående mine valg eller rett og slett vil uttrykke dine meninger angående disse filmene.

Sjekk også ut tidligere lister fra redaksjonens medlemmer:
Gøte Strindler - Hanne Jakobsen - Fredrik Guneriussen - Siren Løkaas - Christian Teisnes - Roger Grosvold

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar