lørdag 28. november 2009

Gøtes topp-5-liste:

Fordi verden (dessverre) er demokratisk, kan ikke vi i redaksjonen få med alle våre favorittfilmer på den endelige topp 10-lista over tiårets filmer. Det syntes vi var for ille, og dermed bestemte vi oss for å legge ut våre egne topp 5-lister på bloggen. Les, nyt, lær og - om du synes smaken vår suger - skjell oss ut i kommentarfeltet (PS: Det er også lov til å rose).

Først ute er Gøte Strindler, vår eminente journalist og deltidstekniker:

1. Lord of the Rings – Fellowship of the Ring, Two Towers og Return of the King
Første plassen min trenger egentlig ikke noen argumenter for

hvorfor den havner der den havner. Alle vet hvilket storslagent episk prosjekt disse tre filmene er, alle vet hvor mange Oscar de vant (4 til Fellowship, 2 til Two Towers og 11 til Return of the King = 17 til sammen) pluss et utall andre priser, hvor mye penger de spilte inn, hvor mange stjerner osv. Alt dette spiller egentlig ikke noen rolle for meg; det var selve opplevelsen som var så stor som gjør at den ender opp på første! Takk Peter Jackson. Nuff said!



2. Cidade de Deus (City of God)
Det blir ikke bedre og kulere enn dette. Historien er utrolig fengende, karakterene er det så mange av og alle er noe man kan tro på. De er samtlige fascinerende, og alt er bundet sammen av en fortellerteknikk som Tarantino bare kan drømme om. Portugisisk tok en pallplassering i vakreste språk . Og for å gjøre det bedre så er det bygget rundt den faktiske historien fra favelaen i Rio. Drug dealers are king. Old man = 30 years old. Fantastisk!


3. Waking Life
Den første filmen hvor alt var rotorscoping. Jeg elsker denne filmen; den går igjennom masse tanke-eksperimenter på en måte som får det til å sitte inne i hodet ditt. Jeg fikk mer ut av denne filmen på under to timer en jeg fikk ut av et helt semester med exphil. I tilleg til dette bindes alt sammen av et såpass fascinerende tema som drømmer. Det er et filosofisk koltbord med fantastiske bilder og musikk og ikke minst ALT ER NYTT; det er en form jeg ikke hadde sett før.


4. District 9

Jeg har gått å lengtet etter en sci-fi film jeg virkelig kan elske. Og så kom den, gitt. Blandingen mellom slummen i Sør-Afrika (se Tsotsi og Jerusalema) og legg på en godt forklart fremtid. Legg på utrolig kule romvesener og den beste åpningen på en sånn type film som noensinne er laget. Sinnsyke actionsekvenser; som jeg kan være enig om at er i overkant mye; men de er i gjengjeld morsomme og kjempebra laget. Store skuespillerprestasjoner. Kjempegøy og et kick til mennekset = the real bastard of the verse.



5. Royal Tenenbaums

Dette er nok den mest personlige filmen jeg har på topp-5-lista mi. Helt fra åpingen på denne filmen med en versjon av Hey Jude i orkesterform var jeg forelsket. Dette er filmen jeg setter på når jeg er lei meg og vips, så er jeg ikke det noe mer. Karaktergalleriet er det beste jeg har vært borti; fra Royal himself til Eli Cash og selfølgelig Bill Murray som Raleigh og ikke minst Pagoda; men her skulle jeg ramset opp alle….og vet du hva? Det gjør jeg: Etheline, Chas, Margot, Richie, Chas….nei jeg trenger ikke det; men de skulle alle vært med…..alle sammen . De er rare og fantastiske og totalt dysfunksjonelle….genier hel gjengen. Mark Mothersbaugh ble min favoritt komponist og all musikkener genial……Wes Anderson er igjen et geni med sin egne stil….. ”I always wanted to be a Tenenbaum”



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar