lørdag 28. november 2009

Hannes topp-5-liste

Som kjent skal tiårets beste filmer kåres - men i tillegg vil vi gjerne få presentert de enkelte redaksjonsmedlemmenes favoritter fra "the Noughties". Hver uke frem til kåringen vil du derfor få presentert våre personlige toppfilmer.

Synes du det er urettferdig? Legg inn dine egne lister! Kommentarfeltet fungerer ypperlig, e-post er også knall - og alle lister teller selvsagt inn på den endelige lista.

Denne gangen er det Hanne Jakobsens tur til å presentere sine høyest rangerte filmer:

1. Donnie Darko
Da 2000-tallet begynte, var jeg 13 år - og dermed har stort sett alle mine filmopplevelser skjedd dette tiåret. Den første filmen jeg ble slått i bakken av, var Donnie Darko. En fascinerende opplevelse jeg ikke klarte å legge fra meg, og som jeg trengte et par gjensyn med før jeg forsto. "Why do you wear that stupid bunnysuit?" er en replikk levert med det mest sinnsyke blikket jeg har sett fra noen på film. Favorittfilmer må etter min mening velges ut fra personlige opplevelser, og Donnie Darko kan defineres som mitt første, betydningsfulle møte med film - som gir den en garantert plass på lista.


2. The Lord of the Rings
Er det mulig å si noe meningsfylt om kvaliteten på LOTR-trilogien som ikke allerede er sagt? Jeg tror ikke det, så dermed blir min kommentar ganske enkelt: pur nytelse.



3. Låt den rätte komma in
Min fascinasjon med vampyrer strekker seg langt tilbake, men at den skulle kulminere i de svenske forsteder hadde jeg ingen anelse om. Låt den rätte komma in er den perfekte skrekkfilm - fantastisk skummel, uforståelig, og med det lille ekstra. I denne filmen er det det såre og vakre vennskapet mellom de to barna (i gåseøyne?) som pusher den fra å være en skummel film om noe sært til å bli en vakker film om noe viktig. Dette er gaven jeg skal gi til alle Twilightfans - you don't know what you're missing.


4. Hunger
Hunger ble meg anbefalt, men jeg gikk inn og så den med mye skepsis - ikke min greie, tenkte jeg. Etter rundt seks minutter sluttet jeg med alt jeg drev med, sluttet og prate og bare stirret den resterende drøye timen. Hunger, historien om de sultestreikende irene som kjempet for uavhengighet, er et kunstverk av en film, som griper deg i hjerterota. Du blir fascinert, engasjert, frastøtt, forelsket og hatefull - for å nevne noen. Steve McQueen har laget et mesterverk jeg ikke ble kvitt, og som jeg rett og slett ikke ønsker å prate om med noen - bare for å ikke ødelegge opplevelsen.


5. Spirited Away (Chihiro og heksene)
Spirited Away var mitt første møte med Studio Ghibli, som senere har blitt en enorm kilde til gode stunder. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forstod "greia" første gang - den japanske fortellerteknikken krever litt tilvenning når man er fødd opp på Disneys relativt simple historier. Men fortellingen om lille Chihiros eventyrer er langt mer fantastisk og engasjerende enn Disney, og det er det fremmede som gjør filmen til et nytt, lite underverk hver gang jeg ser den. Legg på en drage og spøkelser, og jeg er solgt.


Sjekk også ut tidligere lister fra redaksjonens medlemmer:
Gøte Strindler

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar